Bloedafname

Moet ik nuchter zijn voor mijn bloedafname?

Voor sommige onderzoeken is het noodzakelijk dat u nuchter geprikt wordt. Of u nuchter moet zijn, staat vermeld op uw (digitale) aanvraagformulier. Mocht u hierover twijfelen, kunt u contact opnemen met uw aanvrager (huisarts of behandelend specialist).
Nuchter wil zeggen dat u 8 uur voor de bloedafname niet mag eten of drinken. Slokje water nemen mag wel.
Het is belangrijk dat u de instructies van uw huisarts of specialist opvolgt. Als u hiervan afwijkt, kan dit invloed hebben op de uitslag van uw onderzoek

In mijn oproepbrief staat dat ik nuchter moet zijn. Mag ik wel mijn medicatie innemen?
  • Wanneer u wordt gevraagd om nuchter te blijven voor een onderzoek of ingreep, betekent dit dat u geen eten of drinken (behalve water) mag gebruiken vanaf 8 uur voor de bloedafname.
  • Dit betekent niet dat u uw medicatie automatisch moet stoppen. Stop nooit op eigen initiatief met medicatie, tenzij dit uitdrukkelijk is aangegeven door uw behandelend arts.
  • Medicatie mag doorgaans met een slokje water worden ingenomen, ook als u nuchter moet blijven.
  • Als uw medicatie alleen met eten ingenomen mag worden en dit niet uitgesteld kan worden, neem dan vooraf contact op met uw arts om te overleggen wat in uw situatie het beste is. Voor vragen over uw specifieke medicatievoorschrift (welk medicijn, welke dosering en hoe vaak per dag) kunt u altijd terecht bij uw huisarts of behandelend specialist.

Ik heb een brief gekregen om bloed te gaan prikken. Moet ik ook urine inleveren?
Dit kunt u zien op uw (digitale) aanvraagformulier. Mocht u hierover twijfelen, neem contact op met uw aanvrager (huisarts of behandelend specialist).

Hoe kom ik aan een urinepotje?
Heeft u geen potje meegekregen van de aanvrager? U kunt een potje ophalen bij uw huisarts of op één van onze priklocaties. Kijk voor openingstijden op https://resultlaboratorium.nl/priklocaties/

Kan ik zelf de uitslagen opvragen bij Result Laboratorium?
  • U kunt uw uitslagen opvragen bij uw huisarts of behandelend specialist. Wij kunnen geen uitslagen aan u doorgeven.

Wat heb ik nodig om bloed te laten prikken?
  • Het (digitale) aanvraagformulier
  • Een geldig legitimatiebewijs (identiteitsbewijs, paspoort of rijbewijs)

Waarom moet ik een geldig legitimatiebewijs meenemen als ik bloed ga prikken?
  • Om goede en veilige zorg te kunnen bieden, moeten wij zeker weten dat we de juiste gegevens koppelen aan de juiste persoon. Zo voorkomen we vergissingen en zorgen we ervoor dat we werken met de juiste gegevens.

Thuisprikken

Kan ik thuis geprikt worden?

Thuisprikken kan alleen op aanvraag van uw huisarts of specialist. Neemt u hiervoor contact op met uw arts

Word ik thuis geprikt?
Uw huisarts of specialist geeft bij ons aan dat u aan huis wordt geprikt. Als wij bij u thuiskomen, kunt u dit terug vinden op uw (digitale) aanvraagformulier. Hierop staat bij thuisprikken de datum vermeldt wanneer wij langskomen.

Staat er geen datum op en is het wel noodzakelijk dat u thuis geprikt wordt? Neem dan contact op met uw huisarts of specialist.

Kan ik mijn thuisprikafspraak verzetten?
Als u uw thuisprik afspraak wilt verzetten, kunt u contact opnemen met het Klantcontactcentrum van Result Laboratorium: 078-6541532.

Wanneer word ik thuis geprikt?
Heeft u geen potje meegekregen van de aanvrager? U kunt een potje ophalen bij uw huisarts of op één van onze priklocaties. Kijk voor openingstijden op https://resultlaboratorium.nl/priklocaties/

Afspraak maken

Hoe kan ik een afspraak maken voor bloedafname?
  • U kunt voor bloedafname op de ziekenhuislocaties een afspraak maken. Ga hiervoor naar Afspraak maken.
  • Voor onze priklocaties buiten het ziekenhuis kunt u geen afspraak maken. U kunt hier tijdens openingstijden binnenlopen.

Wat is het voordeel van het maken van een afspraak?
  • Op de bloedafname op de ziekenhuislocaties kan het soms best druk zijn. Met het maken van een afspraak bent u verzekerd van een korte wachttijd.

Kan ik mijn thuisprikafspraak verzetten?
Als u uw thuisprik afspraak wilt verzetten, kunt u contact opnemen met het Klantcontactcentrum van Result Laboratorium: 078-6541532.

Kan ik mijn afspraak verzetten?
Na het maken van de afspraak ontvangt u een bevestigingsmail. In deze bevestigingsmail staat een link om de afspraak te annuleren. Wilt u een afspraak verzetten? Annuleer dan eerst de afspraak en maak vervolgens een nieuwe afspraak. Heeft u geen bevestigingsmail ontvangen neemt u dan contact op met het Klantcontactcentrum van Result Laboratorium: 078-65415

Locaties

Waar kan ik terecht voor bloedafname?

Zie voor onze priklocaties en openingstijden onze website: https://resultlaboratorium.nl/priklocaties/

Waar kan ik urine, ontlasting en/of ander materiaal inleveren?
  • U kunt, tijdens openingstijden, urine, ontlasting en/of ander materiaal inleveren op één van onze priklocaties. Zie hiervoor https://resultlaboratorium.nl/priklocaties/
  • Voor het inleveren in de ziekenhuizen kunt u een afspraak maken via Afspraak maken of telefonisch 078 – 6541532.

Oproepsysteem

Waarom ontvang ik een brief van Result Laboratorium?
  • Uw huisarts heeft u bij ons aangemeld voor een regelmatige controle op uw gezondheid. Met deze brief kunt u bloed af laten nemen op één van onze priklocaties.

Ik kan mijn digitale brief niet openen, wat moet ik doen?
Antwoord: zie de instructie, lukt het niet? Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum: 078-6541532.